Våre teatergrupper:
Teater i kulturskolen omfatter teaterpedagogiske prosesser, arbeid med roller, situasjoner og teaterproduksjon. Gjennom teaterfaglige arbeids- og uttrykksformer skal elevene utvikle kompetanse i å utøve, formidle, skape, oppleve og reflektere.
Kulturskolens teateropplæring har som mål å utvikle ferdigheter som gjør det mulig for elevene å bli verdibevisste, ansvarsbevisste, kunne ta selvstendige valg, være konstruktive og kreative.
Teaterscenen skaper gode betingelser for at ungdommene kan utfolde seg. Gjennom teater som kollektiv kunstart lærer elevene å reflektere over oppmerksomhet rettet mot individet, forventningspress og forbilder. Samhandling er grunnleggende i alle deler av teaterprosessene.
Å spille teater handler også om å konstruere seg som individ og utvikle personlig uttrykk som aktør gjennom å formidle en rolle, en situasjon, en fortelling. Elevene får ta stilling til etiske spørsmål og utvikler kritisk refleksjon. Både inntrykk, uttrykk og forståelse vil utvikles og berikes i teaterfellesskapet.
Teateret tar viktige sider ved det virkelige livet og løfter det opp, viser det frem og studerer det - så vi kan se oss selv utenfra. Arbeidet med teater lar skuespilleren gå fra å være seg selv til å krype inn i andres liv - og for en kort stund arbeide med å erfare disse livene. Teater finnes ikke uten samarbeid, så det er en erfaring at arbeidet med teater kan øke barns sosiale kompetanse.
NB: Våre teatergrupper skal gi eleven tilrettelagt opplæring, og elevene plasseres i grupper både etter alder, men også egnethet i forhold til gruppesammensetning. Og selvfølgelig er venner og tidspunkt viktig. Man kan fint ha godt utbytte av å være i samme gruppe i flere sesonger. Vi har ikke en gruppe pr alder:)